oktober 19, 2021
Stress- en allt mera vanlig folksjukdom i Sverige

Stress- en allt mera vanlig folksjukdom i Sverige

Att känna sig stressad är en del av livet, alla blir stressade någon gång och kanske även i vissa situationer, det är helt normalt och inget som är farligt. Man brukar säga att den kortvariga stressen är ofarlig och en naturlig reaktion i kroppen.

Den kortvariga stressen är den som uppstår till exempel om vi är sena till ett möte och kanske behöver springa för att komma i tid. Den stressen går över när vi väl är framme vid vårt möte och ger då kroppen återhämtning men när stressen varar under längre tid och kroppen inte får chans till återhämtning kan stressen bli skadlig för din hälsa.

Stressen har också blivit en vanlig folksjukdom i samhället. Vi lägger ofta stress och press på oss själva som är alldeles onödig och osund, något som vi också måste jobba hårt med oss själva med för att sluta upp med och för att må bättre fysiskt och mentalt.

Så gör du för att stressa mindre

Det första du kan göra när du känner att stressen börjar gå ut över ditt välmående är att försöka reda ut vad det är som stressar upp dig. Gör en lista på saker eller situationer som skapar stress hos dig.
Det kan vara svårt, när du väl är uppstressad, att få grepp om vad det är som orsakar din stress, därför kan en lista vara bra.

När du har lugnat ner dig så försök att samla dina tankar och fundera på vad, i just den situationen, som gjorde dig stressad. Skriv ner hur du upplevde situationen och vad det var som kändes jobbigt.
Att sätta ord på och hitta anledningarna till varför stressen uppkommer gör det lättare att försöka hitta sätt att undvika stressen eller sätt att lösa problemet på.

Ett annat sätt att motverka stress är motion, om du rör på dig minst en halvtimme om dagen kan det göra underverk för stressen i din kropp. Om du tycker att det är jobbigt att hitta tid för motion kan du tänka att all rörelse är motion. Att ta trapporna istället för hissen, att parkera en bit från jobbet och gå sista biten eller att cykla till jobbet är också motion som är bra för ditt välmående.

Minska din stress med välbehövlig vila

Sömn är en annan viktig del av vårt välbefinnande och som kan minska stressen i kroppen. Att sova ordentligt och tillräckligt länge kan många gånger vara lättare sagt än gjort.

De flesta av oss behöver minst sju timmars sömn varje natt men många behöver mer än så. Är du inte utsövd så förlorar du snabbt energi. Om man har svårt att sova kan olika avslappningsövningar och rutiner kring sömnen hjälpa. Att sova i ett svalt och mörkt rum är också saker som kan underlätta om man har svårt att sova.

Det finns många varningssignaler som är kopplade till stress och några av dem kan vara att du är trött på morgonen när du vaknar, trots att du har sovit bra. Du kan också få svårt att koncentrera dig samt att komma ihåg saker. Du kan få ångest och ha lätt för att fastna i negativa tankar.

Det finns många varningssignaler på att vi är stressade, det viktigaste är att ta dessa på allvar och försöka få till en förändring, klarar man det inte själv finns det hjälp att få.